billig-bra-mat

Alla inlägg den 4 februari 2015

Av thord andersson - 4 februari 2015 18:42



Tisdag, Baconlindad kycklingfile Med pilaffris och skivade coctail tomater


2 st stora kycklingfiler

300g (2paket) bacon

3 dl, Basmat ris

7,dl Vatten

1,st Grönsaksbuljong tärning

1 dl,Gröna ärtor

1,st Chalottenlök

1,st röd chili

4,st Stora champinjoner

3,st coctailtomater


Du börjar med att dela på kycklingfilerna Skär dem längst med så det blir två lika stora bitar 

Krydda sedan filerna (lite salt,tänk på att baconet också avger sälta peppar,basilica 

,timjan )Lägg filerna i stekpannan och stek tills det är fin stek yta på båda sidor 

Ta sedan baconet och linda in filerna

Lägg sedan filerna i en ungnsfast form med lite olja och vatten i botten

ställ in i undre delen av  ungnen på 220grader i ca 35-40 minuter

Under tiden så koka riset och lägg ner buljong tärningen i riset

Under tiden som riset kokar så Hacka chalotten löken 

Kärna ur och hacka chilin

skölj av och hacka champinjonerna 

Ta sedan chilin,löken och champinjonerna och lägg dem i en stekpanna på hög värme 

fräs på dem ordentligt så löken och champinjonerna får färg

Ta sedan Ärtorna och lägg dem i ris kastrullen Vänta sedan tills riset är klart

Blanda sedan i Chilin,champinjonerna och löken med riset Smaka av och krydda om så behövs

Sås är vad man vill ha Jag brukar ta skyn från kycklingen och sila av den sedan slå i lite grädde

Krydda på med peppar lite mynta och dragon och sedan reda av den så den blir lite stabbigare

Jag hoppas att det låter er väl smaka och GOD SPIS påer  




Av thord andersson - 4 februari 2015 13:42

  Måndag, Järpar med gräddsås,kokta mini morötter och kokt potatis 

Jag räknade ut att kostnaden för denna måltid (6per)blev 7,25krp,p

Reseptet på järparna

500g Blandfärs

1,liten Rödlök

2 ,Ägg

1 msk Köttfond

1/2 tsk Salt

1/2 tsk svartpeppar(malen)

1 tsk dragon

1/2 tsk basilica

2 msk Finhackad persilja

2 msk Ströbröd


Lägg färsen i en bunke Finhacka löken och blanda noga tillsätt sedad de övriga ingredienserna och blanda mycket noga.

Ta en matsked som du sedan sköljer i lite vatten ta färsen med skeden i lagom stora bitar rulla sedan färsen i avlånga stycken 

Jag brukar steka en som jag sedan provsmakar för att se om jag behöver krydda lite mer

Jag hoppas att ni låter er väl smaka och lycka till 



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej jag skulle vilja visa att det går att laga och äta bra nyttig mat för lite pengar
Jag kommer att visa maträtter som i de flesta fall kostar under 10kr pp en familj på två vuxna och två barn ska kunna äta bra mat för under 40kr per måltid

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards